Drie tjotters onderweg naar Tasmanië

Drie tjotters van de Stichting Friese Tjottervloot (SFT), de tjotter Amalia van Maarten Vermeulen en de muziekboot van Reinier Sijpkens zijn in een grote zeecontainer gezet. Per vrachtschip varen deze vijf schepen naar de andere kant van de wereld, naar Hobart in Tasmanië. Een spannende reis.

Van 10 tot 13 februari 2017 is het Australian Wooden Boat Festival (AWBF) in Hobart. Tijdens dit grootste houten botenfestival in Tasmanië wordt ook gevierd dat het eiland 375 jaar geleden is ontdekt door Abel Tasman. Nederland is in 2017 gastland tijden dit tweejaarlijkse festival en de Friese Tjottervloot is gevraagd het festival bij te wonen met een aantal van haar tjotters.

Stevige constructie
In de eerste week van november hebben de vrijwilligers van de SFT, onder leiding van voorzitter Rob van Roessel, een stevige stellage uitgedacht waarop de tjotters veilig naar Tasmanië kunnen worden verscheept. In de werkplaats is de constructie goed getest, want de vier tjotters moeten wel heelhuids aankomen. De tjotters zijn gestapeld de container ingeschoven en goed vastgesjord.

Hele eer
De Stichting Friese Tjottervloot vindt het een hele eer dat drie tjotters aan de andere kant van de wereld mogen zeilen onder het bewonderend oog van Australiërs en Tasmanen. Naast het maken van een stellage, waren er nog veel meer praktische vragen over hoe de tjotters daar dan heen moesten. Bestaan er containers waarin de schepen onderweg vochtig en koel blijven? Ja, die bestaan. Het wordt onderweg naar het zomerse Australië steeds warmer en uitdroging is niet goed voor het drijfvermogen van de bootjes. Er moest een verklaring komen dat er in het hout van de tjotters geen beestjes zitten, want invoeren van iets levends daar zijn de Australische autoriteiten zeer streng op. Die verklaring is er.

Wel de stekker in het stopcontact doen
Niks stond het vervoer meer in de weg en de verwachting is dat de container vlak voor Kerst in Melbourne aankomt. De tjotters staan daar dan drie weken in de container op de wal. “Het is van het allergrootste belang dat iemand in Melbourne dan wel de stekker van de container in het stopcontact steekt,” zegt Jack van de Berg organisator van de reis in Nederland. “Met de felle zon op de container kan het daar binnenin zo maar 60 tot 70 graden worden en daar kunnen de tjotters niet tegen.” Jack hoopt van harte dat de schepen er in Hobart nog precies hetzelfde uitzien wanneer hij ze uit de container haalt. “Het zou wel erg sneu zijn als na aankomst in Hobart blijkt dat we niet kunnen zeilen. We gaan ervan uit dat de reis goed verloopt,” zegt Jack vol vertrouwen.

Promotie maken
Het doel is promotie te maken voor de watersport, voor varen in Nederland en Friesland, speciaal voor traditionele Friese houten schepen. Tjotters waren vroeger werkbootjes toen vervoer over water nog het belangrijkste was. De Wylp is nog van de visser geweest die ermee heeft gevist op het Heegermeer.

In 2013 heeft de Stichting Friese Tjottervloot met haar hele vloot van 11 schepen in Golfe du Morbihan gezeild, in Zuid-Bretagne. De Fransen konden niet genoeg krijgen van de tjotters en dagelijks stonden er berichten in de media. De SFT verwacht dat de het meedoen aan het Australian Wooden Boat Festival eveneens zo’n effect zal hebben. Dat is goed voor alle rond- en platbodems en goed voor de tjottervloot. Iedereen mag weten dat je in de tjotters van de SFT mag komen zeilen tussen mei en oktober.